Med hopp om bättre. Gott nytt år!

Gottnyttår

Det är märkligt egentligen, känslan att det ska bli något annorlunda för att vi köper nya kalendrar och nollställer räkneverken. Vet att alla inte känner så, men jag tillhör dem som gör det. Och det är lite skrämmande. Hoppas på nytt och bättre samtidigt som en fasar för ett skitår.

2015 har varit ett okej år för mig personligen. Jag har så många andra år i ryggsäcken som jag helst skulle vilja radera ur minnet. En del motgångar har jag haft under året, men det jag tar med mig är bland annat en fantastisk resa till Palestina, där jag  besökte Gaza och Jordandalen. Bajenåret har varit fint också, med så mycket magi på läktarna och underbara bortaresor. Sen påminde Mia mig i går när vi satt och summerade att jag faktiskt äntligen läser arabiska och gick den där författarkursen som jag drömt om länge. Båda sakerna tänker jag fortsätta med.

Men ur ett perspektiv har det här året varit jävligt deppigt. Politiskt och medmänskligt. För oss som kämpar för alla människors frihet, såsom ett slut på ockupation och apartheid i Palestina, har solidariteten varit ljuset i mörkret men svek och hyckleri från omvärldens makthavare har många gånger släckt ljuset. Samma sak här hemma. Solidaritet och stor vilja bland många att ta emot människor på flykt, har överskuggats av politikernas beslut om stängda gränser och hårdare kontroller. Myter har blivit sanningar, och rasismen har ökat.

Min önskan inför detta år, är en vändning i politiken. Att fler och fler människor står upp mot rasism och fascism i alla dess former. Överallt. Hela tiden. Då kan det ske.

Naivt kanske när utvecklingen går åt motsatt håll, men det är min önskan. Som jag kommer att kämpa för under 2016.

Gott nytt år!