Seger på is

image

Det är snabba kontraster. Sand mellan tårna byttes snabbt till stelfrusna dito. Kall betongläktare och kalla fingertoppar. Snöfall och vinter.

Och vi vann!

Hammarby tog emot serieledarna Lidköping hemma på Zinken. Det fylldes på rejält på läktarplats och nästan 3500 räknades in. En rätt stor bortaklack på plats dessutom.

I den första halvleken hade vi det svårt. Villa var helt klart numret större. Hedberg i målet storspelade och höll oss kvar. Han avvärjde flera frilägen. Han är onekligen grym! Sveriges vassaste bandykeeper?

Vi tog visserligen ledningen men gästerna kvitterade omgående. Strax innan paus tog de dessutom ledningen vilket var helt i linje med hur spelet såg ut.

Efter en sejour i tältet för att värma fossingarna kom jag upp på läktaren precis när Hammarby kvitterade. En riktig bjudning från Villa med bolltapp i livsfarligt läge. Viktigt att få en bra start på andra!

Hammarby spelar mycket bättre i den andra halvleken. Jag kan inte tillräckligt mycket bandy för att kunna analysera vad som ändrats men känslan jag fick var att försvarsspelet på hela banan var betydligt bättre organiserat i den andra.

Som vanligt när jag stod där och tänkte tanken att allt kändes bra så tappar vi lite slarvigt en markering och Villa tar ledningen igen. Att jag aldrig lär mig.

I den andra halvleken började dessutom ett ymnigt snöfall. Tack och lov så hade Jesper Jonsson helt klart inga planer att låta gästerna åka hem till Västergötland med glädje. Med sina två mål utser jag honom till matchens lirare. Eller, dött lopp mellan honom och Hedberg i målet.

Få saker är så sköna som segermål i sista minuten. Det vi fick vi uppleva idag. Kalle Mårtensson avgör i den 90:e minuten och när Villa bommar hörnan på stopptid är saken klar.

Två poäng till oss och än en gång får Villa släpas i isen efter att ha mött oss. Härlig känsla.

Det blev en fantastisk lördag. Tack Hammarby!