Bristen på respekt

Jag var inne i city i dag. Efter ett överjävligt besök på Mc Donalds skrev jag av mig på min facebook. Kommentarerna och tankarna som kom upp i kommentarsfältet på statusen tydde på många reflektioner kring det jag var med om så jag tänkte att jag langar upp statusen här också:

Vad är det för fel på folk?

Jag var inne på Mc Donalds för att köpa en kaffe. I kön framför mig står en kvinna och ställer till en horribel scen för att hennes två mjukglassar till hennes ungar är ”för små – de är inte enligt Mc Donalds regler så gör om och gör rätt!”. Det blir en högljudd aggressiv konversation från hennes sida med ett hyttande finger uppe i luften och en vidrigt överlägsen attityd medan en ung stackars personal försöker förklara att glassen numer går ända ner i botten på bägaren vilket den inte gjorde tidigare. Det innebär att det är lika mycket glass nu som då. Nej, kvinnan går inte med på detta och glassarna slängs och nya, högre glassar tillverkas. Den stackars personalen ser bara förtvivlad ut.

Jag sätter mig vid ett bord för att dricka mitt kaffe. Det står en städvagn en bit bort, och ett par i 35-årsåldern råkar välta sopkborsten och skvätta ut vatten ur en hink. De bryr sig inte ett skit, inte ens att ställa upp den jävla borsten igen.

Vid bordet bredvid mig sitter en barnfamilj med två ungar. Det är kaos där. Mat överallt, på stolar, golv, bord. När de käkat klart lämnar de allt så där, med brickorna kvar på bordet. Som en jävla svinstia. Som många bord ser ut där inne.

När jag är på väg att lämna haket kommer det in ett gäng unga killar. De skojbråkar med varandra och vräker sig ner vid några bord. De börjar vråla åt en yngre tjej som torkar av bord i närheten av dem. De vill att hon ska komma och torka deras bord. Tjejen går dit och torkar. När hon nervöst kommer fram till bordet så börjar killarna (såklart) ”skoja” på grabbars vis med henne. Vill ha hennes telefonnummer och sånt. ”Du verkar sjuuuukt bra på att torka bord. Du kan få jobb hemma hos mig om du vill? Förresten var bor du nånstans?” Jag ser att den stackars tjejen, max 18 år, är på vippen att börja böla.

Då fick jag nog, jag flippade. Gick fram till grabbarna, sparkade till den ena grabbens fötter som han hade på stolen, så de åkte ner med en duns i golvet. ”Era jävla idioter”, sa jag, ”Bete er för fan som riktiga snubbar och inte som nåt slödder. Låt tjejen vara annars jävlar”.

Ja, jag vet. Oerhört icke-konstruktivt men jag var för arg för att tänka klart. Faktum är att de tystnade i alla fall just där och då, de såg mest chockade ut. Jag gick ut, åkte hem.

Jag är så evinnerligt trött på människor som beter sig som grisar. Ja, vi har betydligt större världsproblem, men det här är också ett stort problem: att människor har totalbrist på respekt för andra människor. Mår illa när jag tänker på att den där tjejen som torkade borden åt de där vrålande grabbarna kan vara mitt eget barn om några år.

Respekt