Seger i årets första match

image

Den gröna konstgräsplanen var det enda som färgmässigt avvek denna gråa januaridag.

Årets första match spelades på Tyresövallen mot finländskt motstånd. Mycket folk på plats, över 2500, påstods vara där. Härligt att återse alla sköna, grönvita vänner.

Vi fick se i stort sett två helt olika elvor. Saetra och Söderqvist var de som spelade bägge.

I den första halvleken var det rätt tamt. Det var för omständigt anfallsspek i ett på tok för lågt tempo. Jag tyckte att Dusan verkligen försökte från sin centrala mittfältsplats men ingen stack riktigt ut i den första halvleken. Några halvchanser men mållöst. Däremot tyckte jag att laget presspelade godkänt i första.

I den andra halvleken var det bättre tempo, ett rakare spel och tuffare i närkampsspelet. Helt klart bättre fotboll där.

Hammarby tar ledningen. Magyar knoppar in Kennedys hörna från vänster. Målet var välförtjänt.

En liten stund innan full tid fastställer Birkir slutresultatet 2-0 med ett hårt distansskott.

Dagens behållning var för egen del just det faktum att säsongen är i gång. Jag är fortsatt orolig för offensiven. Målen idag görs av försvarare. Vi behöver förstärka på forwardssidan, särskilt nu om Hallenius drar till Skåne.

Jag kommer tyvärr inte ner till Spanien. Däremot ser jag fram emot rappporter från alla er andra som har bokat. Det lär bli flera hundra bajare nere i Barcelona. Bara det är sanslöst.

I morgon får många en efterlängtad lön på kontot. Ska vi gissa att AXS får hyfsat många besök? Ingen vild chansning på att antalet sålda säsongskort sticker i höjden nu de sista dagarna som folk har möjlighet att förnya sina kort.

Nästa helg är det Bajenkvällen på Hovet. Alla ni som inte är i Spanien hoppas jag få träffa där.