Historien om en tavla

tavlan

Det här är historien om när en kollega gör en måndag i februari till en alldeles fantastisk sådan. Om en rolig historia från 1973 och om när en tröja får en ny ägare.

På första rasten fikar lärare. Det är sen gammalt. Än mer viktigt är det där fikat just på måndagar. Man ses, pratar lite om helgen och tar nya tag inför veckan som precis startat. Vår skola är inget undantag. Men idag blev ingenting som vanligt. För idag kom fina Johanna med ett stort paket till mig. Jag som inte alls fyller år. Eller har gjort något som förtjänar ett paket. Ändå fick jag det.

Där i finns en bedårande liten tröja uppsatt i en ram. En raritet. Med en historia som började det året som jag föddes, 1973.

Johannas mamma Marianne hade gått in i en butik och hittat en tröja som hon tyckte var oerhört cool. Tänkt tanken att den skulle passa Johanna, då dryga året, alldeles förträffligt. Väl inne i affären såg hon att det fanns samma tröja i flera storlekar. Hon tänkte då att det vore roligt om Johannas äldre bröder också fick en likadan.

Sagt å gjort, det införskaffades tröjor till alla tre barnen. Marianne upptäckte glatt att där även fanns vuxenstorlekar av denna fina tröja. Glad i hågen letade hon upp en i sin egen storlek

”Tanken att alla i familjen skulle ha samma fina tröja gjorde mig glad”

Det fanns dock ingen i makens storlek. Däremot informerades Marianne om att det gick bra att lägga in en beställning om den. Självklart gjorde Marianne det. Väl hemma igen visade hon stolt upp sina inköp. Döm om hennes förvåning när maken inte alls såg nöjd ut.

– Hur tänkte du nu?  Jag är ju Djurgårdare!

– Vad då tänkte? Tröjorna är ju jättecoola! sa en förvånad Marianne.

– Det är en hammarbytröja, informerade Mariannes man henne om. Jag kommer inte under några omständigheter sätta på mig den där tröjan.

Marianne hade inte en susning om att Bajen är Hammarby. Så där stod hon nu med sina fina tröjor. Makens tröjbeställning avbokades. Det var nog lika bäst.

Johanna har nog inte heller blivit rättrogen även om hon faktiskt har haft tröjan på sig och även låtit sin egen son bära tröjan. Men nu tog hon beslutet att tröjan skulle hamna hos någon som verkligen har vettet att värdesätta den. Historien i sig finns förevigad på baksidan av tavlan.

bakisidan

Så nu flyttar den hem till mig. Jag vet redan var den kommer att sitta. Den kommer att sitta på min sovrumsvägg, den gröna. Där kommer den att pryda sin plats.

Tack Johanna och Marianne för en osedvanligt fin present!