Sluta göra skit!

image

Titta på den där bilden. Akta bara så att du inte blir yr i huvudet av alla typsnitt. Jag ber dessutom på förhand om ursäkt om du blir illamående av färgen.

Jag själv är förbannad

Det räcker med ogenomtänkta supporterkläder nu. Jag har behövt stå ut med rosa prylar länge men nu valde man alltså korallröda kläder.

KORALLRÖDA!!

Vem fan har bestämt att den kvinnliga supporterskaran nu ska få ”äran” att bära dessa?

Jag vill ännu en gång vädja till Hammarby Fotboll att man måste ta den här frågan på allvar nu. Det måste vara slut på dels fula typsnitt och oceaner av text och årtal. Det måste tas fram kläder vi kan vara stolta över. Det måste vara kläder i våra färger. Kläder som merparten av oss kan tänka oss att bära.

Jag vet att Hammarby Fotboll själva är nöjda med hur mycket supporterprylar som säljs. Själv är jag helt övertygad om att med ett bättre utbud skulle det kunna säljas enormt mycket mer. Jag vet att jag inte är ensam om att då och då gå in i Skrapan beredd att lägga en större slant på något snyggt, grönvitt och komma ut därifrån tomhänt för att ingenting känns lockande.

De senaste retrotröjorna är det enda jag köpt på länge och jag tänker ofta att det är tur att vi har grupperna som levererar klass.

Jag skrev en motion till årsmötet i veckan som handlade om färg. Om hur vansinnigt det i mina ögon är att våra akademilag på ungdomsfotbollen har ledare på bänken under match som representerar oss i röda kläder.

Tyvärr tyckte inte årsmötet som mig. Det kommer att fortsätta vara röda ledarkläder. Av pedagogiskt skäl. Man vill att ledarnas färger tydligt ska skilja sig från det gröna och vita. Jag kan köpa argumentet på träning men i tävling köper jag det inte.

Jag gråter en skvätt inombords. I min värld handlar det här om vår historia och vår identitet. Vi är våra färger. Det här är viktigt och för mig är det oroande att man tar så lätt på frågan.

image

Jag tycker helt enkelt att det räcker nu. Sluta producera skitfula saker utan tanke. Håll er till våra färger.

Vi är gröna och vita.