Årstamagi

image

Den här våren har det gott troll i mina egna möjligheter att besöka Årsta. Min egen upplevelse är att alla de helger jag tänkt åka har laget kontrat med stängda träningar.

Biten och Mille påstår att det är kylan och regnet som hållt mig borta. Kanske ligger det en uns sanning i det påhoppet men ett större ‘problem’ har varit stängda träningar i kombination med ett eget, nytt engagemang som fotbollstränare.

Skitsamma. Min träningsnärvaro har inte varit så här usel något tidigare år. Jag har sen 2002 aldrig sett så här få träningar.

Den här helgen har jag sett två. Det har varit alldeles, alldeles underbart. Stockholm som badat i försommarsol. Pollenchock och solen i ögonen.

Torsdagens och fredagens träningar har bestått av mycket 11 mot 11. Den typen av träningar man som åskådare uppskattar allra mest.

Jag tycker mig skåda ett högt tempo. Bra engagemang och fokus. Men tyvärr för få riktigt klara målchanser för att vara helt nöjd. Eller så är det riktigt bra försvarsspel vi har fått se.

David Wiklander har varit roligt att få se i träning. Jag är mycket positivt överraskad. Styr och ställer i försvarsspelet, tar ansvar och gör riktigt bra insatser.

Solheim och Silverholt släpar ut träningscyklarna från gymmet och kör rehaben vid sidlinjen. Min känsla utifrån träningarna är att Batan nog har en liten bit kvar till det att han startar.

Idag, innan själva matchen spelades, körde laget tre mot tre på liten yta med fullstora mål. Hårda närkamper och prestigefyllt. Fröjden här var att se Nannes engagemang i övningen. Har väl aldrig sett honom så engagerad och stundtals nästan på väg in i spelmomentet för att ge feed back och instruktioner. Roligt!

Det är kul att se att så många väljer att besöka träningen. Både aktiva supportrar och barnfamiljer.

Jag är ju ruskigt svag för de där tio minuterna precis när träningen är slut och spelarna dröjer sig kvar. Där det finns tid att ta foton och autografer. Eller som när Smarason bjuder in till lite bollek med tre små grönvita, unga supportrar. När 14-åringen får ta en selfie med Alex och man riktigt kan ta på lyckan över att få ett foto med idolen.

Jag önskar att jag hade fotograferat ögonblicket när Ömmi ger sina målvaktshandskar till en av de små. Han fattade inte först att han fick dem. Han trodde nog bara att Ömmi typ bad honom hålla i dem. När grabben går hem studsar en mycket avundsjuk lillebror bredvid och försöker förhandla sig till att åtminstone få hålla i handskarna. Det fick han inte.

image

Foto: Pappa Gustav N

Fick det här fantastiska collaget på twitter av pappa Gustav som berättade att grabbarna pratat, ända till John Blund kom, om hur Smarason spelat boll med dem. Och att lillebror fått låna handskarna en kort stund… 😉

Nu är spelarna lediga i morgon lördag. Söndagens träning är stängd.

Vi ses i Örebro på måndag!