Veganrevolutionen

Om någon hade sagt till mig för 15 år sedan att jag i framtiden skulle ha en god ost i kylskåpet igen, creme fraiche, matlagningsgrädde och yogurt godare än de jag är uppvuxen med. Skulle jag ha skrattat. Nog för att jag alltid trott att veganismen skulle växa och att fler skulle förstå det bra i att sluta äta animaliskt. Men den här utvecklingen hade jag aldrig kunnat föreställa mig i min vildaste fantasi. Ändå tyckte jag det var värt då, men väldigt glad över guldkanten som nu är.

Firar 20 år som vegan!

Vägen dit började när jag var 12 och bestämde mig för att sluta äta kött och kollade noga att skönhetsprodukterna inte var testade på djur. Ansågs väldigt radikalt då, trots att jag åt fisk och skaldjur, drack mjölk och så vidare. En filosofisk resa tog mig till beslutet att ta bort allt som kommer från djur, ur maten och garderoben. Kanske mitt allra bästa beslut i livet.

”Jag är vegetarian minus mjölk och ägg” fick en förklara i början. Äta torra pizzor utan ost eller två hamburgerbröd med sallad mellan. Hemma var det svårt att vara spontan och till exempel saknade jag kalla vita såser, som dipp till chipsen, länge. Nu vet nog de allra flesta som jobbar på restaurang vad en vegan är och vegotrenden som sprider sig bland snabbmatshaken är mycket bra. (Även om orsaken säkerligen har med pengar att göra.)

När första pizzerian i Stockholm, då vid Nytorget, började med veganost var det fan lycka. Sen har det rullat på. När någon i dag frågar om tips på var det går att hitta bra vegokäk så blir listan låååååång.

Får frågan ganska ofta, så tänkte lista några av alla bra ställen här. Detta i samarbete med Sara Lilltjafs, vi är en ständig vegantestpanel och här är några av våra favoriter:

Södermanna och Chutney – Nu mer klassiska vegohak som vi nästan förätit oss på, men Södermannas kebab funkar alltid.
Lao Wai i Vasastan. Magisk.
Pizzeriorna Mama Mia vid Odenplan och Oliven på Folkungagatan får höga betyg.
Hermans Fjällgatan god vegobuffé och fin utsikt
Green Deli i Björns trädgård har en fantastiskt god falafel och lemonaden är perfekt. Falafelbaren som numer finns både på Hornsgatan och vid Skanstull är också bra.
Max oumphburgare är grym, brukar ta den i salladsblad ibland.
Nyöppnade Delivore i Hornstull har asgoda milkshakes, inte hunnit äta där så mycket.
Bagel Street Hötorget (tidigare Hornstull) har veganmeny riktigt goda!
Pannkakshuset på Ringvägen har vegan – mycket god 🙂
Holy Cow också på Ringvägen, Indisk med fantastisk veganmeny
Helens på Långholmsgatan har bästa dumplingens och allt vegetariskt är veganskt

OCH SÅ VIDARE..

(Se också veganguiden som ETC Stockholm gjorde nyligen där vi bidrog med lite tips: http://stockholm.etc.se/kultur-noje/stor-guide-stockholms-basta-veganmat )

Alla steg mot en värld där vi äter mindre kött är nödvändiga och viktiga och det betyder mycket att affärer och restauranger har vaknat och gör det lättare för folk att ta steget och äta vegetariskt.

Tycker att fler borde testa ett tag i alla fall, börja med en månad. Jag vågar faktiskt lova att du kommer att må väldigt bra både fysiskt och psykiskt. Liksom planeten.

Och saknaden efter vad det nu är, försvinner. Jag lovar det också.

Med en mylkshake på Delivore vid Hornstull