Gör oss stolta!

Söndag. Derbysöndag. Revanschsöndag?

Det har runnit lite vatten under broarna runt Södermalm sen vi blev förnedrade på hemmaplan. Det där derbyt var så förskräckligt blekt från vår sida. Usla på plan. Usla på läktarplats. Utspelade och förnedrade. 

Därefter fick Aidoo och Wiklander äran att spela. Sen dess har vi inte förlorat. Vi har till och med spelat bra fotboll. Matchen mot Göteborg var första fajten på länge som jag verkligen kände mig tillfreds med spelet på plan. Det kändes stabilt och organiserat. Den där segern var viktig för mig. För oss. 

Nu ska vi ut i fiendeland. Det finns nog inte många bajare som frivilligt beger sig ut dit. Men i morgon ska vi. Förstås. Då ska vi göra det vi kan. Sjunga och pumpa energi. 

Jag tar för givet att laget kommer vara mycket likt det vi hade senast. Pa Dibba lär väl starta nu när han inte är avstängd. Tror att det är Romulo som blir petad. 

Vi kom undan med blotta förskräckelsen i cupmatchen mot Gamla Upsala i onsdags. Just Pa Dibba var den som förhindrade en pinsam sorti. Jag hoppas att killarna hade fokus på derbyt och gjorde misstaget att tro att det skulle bli en enkel kväll på jobbet.

Ingenting kommer att bli enkelt i morgon. Det krävs fokus och hjärta i mer än nittio minuter. Det krävs att vi spelar rejält och organiserat. Vi får absolut inte skänka bort mål på fasta som vi gjorde i derbyt senast. 

Nu är det knutna nävar och vinnarskalle som krävs. Jag vill se ett maxladdat Hammarby som verkligen tar för sig i närkamper och löpningar. För varandra. För oss.

Gör oss stolta.