Höj er, för fan!

Vaknar upp, drar igång facebook och får ta del av ytterligare en tråd som fullkomligt spårat ur. Hammarbyare mot Hammarbyare. Nivån är under all kritik, svordomar och skitord kastas till varandra från höger till vänster. Det är vuxna män i tråden som står för nivån men det skulle lika gärna kunna vara yngre tonåringar placerade på ett nyöppnat strulboende.

Män eller kvinnor: det är vuxna människor som vrålar.

Det är vuxna människor som ska vara en del av mitt barns och andra ungars uppväxt. Det är vuxna människor som ska fostra och lära nya generationer Hammarbyare hur man uppför sig. För så är det. Hänger man på läktarna så har man också en uppfostringsplikt, anser jag, kamratfostran kanske någon annan kallar det. Som vuxen är det min skyldighet att ta hand om de yngre och åtminstone lära ut vett och etikett liksom jag delar med mig av min kärlek till Hammarby. Problemet är bara att, ett tvärtom-scenario vore mer gynnsamt för alla parter som det ser ut i vissa trådar i dag. En förskoleklass skulle behöva lära dessa vrålande vuxna individer vett och etikett. De skulle behöva lära dessa gapande människor hur man tilltalar varandra utifrån att visa varandra respekt för varandras åsikter men ändå utifrån läget att man tycker olika.

För dessa ungar vet att man inte skriker åt varandra. De vet att man inte kallar varandra fula saker. De vet att det inte kommer något smart eller bra ur att kasta skit på varandra. De har alltför mycket respekt för, och tilltro till sin omgivning för att ens tänka tanken. Tanken finns inte där att vara dum mot någon annan.

Jag blir så fucked up ledsen av sånt här.

Ledsen av att se människor som delar samma minnen, samma arena och läktare, samma mål i så mycket, tappa all respekt för varandra i en diskussion om något helt annat. Oftast politik. Det är som att allt det vi gemensamt samlat på oss och som normalt sett är vår stolthet, våra traditioner, vår glädje, vår historik, vår gemensamma tro på bättre tider och ibland även vår identitet, plötsligt inte är värt ett skit. Som att alla de år vi stått intill varandra på en läktare inte var mer värt än att nu kalla varandra ”idiot”.

Klart jag förstår att sociala medier öppnat upp ett nytt samtalsklimat. Det är lättare att diskutera, tillgängligheten att få göra sitt ord hört är mer frikostig än nånsin.  Men det jag ofta ser är fanimig inte kvalitativa eller konstruktiva diskussioner. Det är skit som slängs från ett tangentbord. Helt utan hänsyn till varandra och helt utan hänsyn till att dessa trådar inte enkom blir för deras ögon, utan många gånger även för allmänheten. Det jag ser är att människor inte använder sina hjärnor innan de plitar ner bokstäver. Allt skit rinner bara ut, snabbt och utan reflektion. ”Bara jag får säga vad jag känner och tycker”. Och, klart alla får tycka och tänka. Det är inte vad saken handlar om. Men för fan, visa respekt för varandra. Åtminstone inom Bajen, om vi nu håller oss där.

I flera diskussioner som jag bevittnat sista tiden har jag skrivit:

”HÖJ ER! VISA ATT NI ÄR BAJEN!”

Jag kommer fortsätta att göra det. Det som sker nu i trådar hit och dit är ovärdigt det gröna och vita ledet. Bajen ska hålla ihop, speciellt håller vi tätt framåt.

rök