Förlust i premiären

Märklig grej det här med fotboll. För egen del hade jag förberett mig på en överkörning. Förra årets panikartade försvarsspel och en försäsong mot ganska lätt motstånd, cupförlust mot ÖFK där vi knappt skapade en enda målchans hade inte fyllt mig med något självförtroende. 

Lägg därtill Norrköpings spel mot oss i träningsfajten och deras insats i cupen.

Det blev mycket riktigt en förlust. Vi torskar ju med 2-1. Men känslan i min kropp är åtminstone inte att vi varit utspelade och chanslösa.

Jag har hunnit skanna mitt sociala flöde. Folk skyller mycket på Junior. Han missar markeringen vid första. Han kommer inte upp i press vid tvåan och sen då schabbel och utvisning. Såklart att inte det går under parollen lyckad premiär. Men jag tänker titta på matchen igen i morgon. Min känsla från kortsidan är ändå att killens passningsspel och vilja att ta defensiva löpningar kommer att bli nyttiga. Jag tyckte mig ändå se kvalitéer i grabben som jag tycker att vi har saknat.

Den enda lilla önskan jag har är nu att han inte utsätts för en massa skit som sänker. Jag tillhör ju de som tycker att vi borde chilla lite i det direkta kräkandet på egna spelare. Jag vet att ni är många som tycker att de ska tåla. Konstruktiv kritik, absolut. Men mycket tror jag att vi också kan undvika att vräka ur oss. 

Norrköping var bra. Bättre än oss. Men Smarasons tunga skott i första, Romulos mål och den giftiga målchansen på tilläggstiden känns ändå som ett litet fall framåt. 

Hamad är bra. Riktigt bra. Tycker även att Paulsen gjorde sin bästa insats i Hammarby. Även Magyar måste lyftas idag. Riktigt kul att se hans insats idag!

Det är vanskligt för en fotbollsnovis att utifrån en kortsideplats tycka till direkt efter en match. Har förmodligen massa felintryck men känslan är att vi i första halvleken fick till ett rätt stabilt försvarsspel. Ett godkänt presspel där Norrköping inte kom till instick och farliga avslut. Jävligt onödigt att vi så pass enkelt släpper in hörnan. Jag hade velat ha en försvarare på den där stolpen.

Jag såg också saker som måste vässas till. Alla spelare måste ta försvarsspelet. Det slarvas en del och det kan bli för kostsamt. Än mer tydligt i andra. 

Vi får inte slå bort så många uppspel och enkla felpass. Vi måste ha en högre procent bollar med rätt adress och väldigt gärna söka spelare i rörelse. 

Längs en mörk E4a susar vi nu hemåt. Adelés magiska röst ur bilstereon. Fina vänner i bilen och med en bra kompishelg i ryggsäcken. 

Pessimist-Pernilla är besviken över förlusten. Men det kunde ha varit värre.