Fyra nätter

Det är fortfarande ljust när jag knallar från jobbet. Fast jag lämnar sist. På skolans fotbollsplan befinner sig en hel hoper kids och spelar boll. Ungarna har ätit middag och kanske gjort en läxa för att sedan mötas upp vid planen. Killar och tjejer blandat. Skratten ekar. Ljudet av en bra bollträff. Glädjen. Jag stannar till och tittar en minut. Njuter av synen av ungarna som leker.

Det är fortfarande kyligt i luften. Den där riktiga vårvärmen har inte riktigt intagit Stockholm. Än. 

Det är fyra nätter kvar innan det äntligen är söndag. Fyra nätter innan jag får sluta upp på Medis i ett hav av grönvitt.

Ett torg där det kommer att krylla och myllra. Det kommer att ryka och ropas. Kramar kommer att utdelas. Skålar lika så.

Den stora familjefesten.

Hemmapremiären är något alldeles speciellt. Något jag väntar på och längtar efter. Möten med bänkgrannar, systrar och bröder. Med gaphalsar och julgranar. Med mammor och mormödrar. Med förväntansfulla barn som målat bajenflaggor på kinderna. Alla med våra färger är välkomna.

Vintern har varit lång. Den har varit mörk och kall. Allt i en värld som upplevs kallare och mer egoistisk än tidigare under min livstid. Galenskap i öst och galenskap i väst. För mig känns därför söndagens samling viktigare än någonsin. 

För mig är söndagens premiär ett tillfälle då vi enas. Då gränser och olika åsikter suddas ut. Då vi enas och går tillsammans. Vi går för något vi tror på. Vi går mot något vi längtat efter. För mig är säsongens första hemmamatch något alldeles, alldeles speciellt. Och ytterst efterlängtat.

Jag räknar ned. Det återstår fortfarande 80 timmar. Långa och många timnar. En jävla massa minuter. Tiden går långsamt.

Men sen står jag där. Full av förväntan. Full av längtan. Drar runt på Södermalm med matchprogram i handen. Hälsar på alla jag inte sett på länge. Slås av all kärlek i luften.

De som aldrig varit en del av detta förstår inte. Jag har överseende med det. Det räcker gott med vetskapen av vi förstår. Förstår så inihelvete.  

Vi kommer att vara över 30 000 personer som tar plats inne på arenan. Säkert över tiotusen som tar promenaden över bron. 

En skön blandning människor som marscherar för Hammarby. Som vandrar i grönt och vitt. Som välkomnar våren. Som tänker lyfta fram laget.

Kärleken till Hammarby

Fyra nätter kvar.