Bajen-skyltfönster

Först sa hon blankt nej till att jag skulle komma till hennes skola, vår unge.
– ”Men asså mamma, skämtaru eller???”
– ”Vadå, tycker du inte att jag har ett spännande jobb, eller?”
– ”Eh, nej verkligen inte.”
Efter några dagar hade hon ändrat sig. Oklart varför. I dag var jag i alla fall på hennes skola och pratade om mitt jobb. Om hur det är att ha ett superkreativt jobb med diverse spännande projekt och om hur det är att vara chef.

Blir som alltid knockad av dessa underbara ungar, deras tankar, engagemang och tusentals frågor. Framförallt av deras klokhet. På frågan om vad de tror är viktigast att tänka på när man är chef så svarade de:

– ”Att vara snäll”.
– ”Att lyssna”.

Det lustiga är att precis det har jag som mindset varje dag. Och några fler saker så klart, men ändå. Att vara snäll och att lyssna på andra, det är the shit. Och så försökte jag att illustrera vad det innebär att VERKLIGEN lyssna och inte bara lyssna.

I slutet av ”lektionen” fick de rita egna skyltfönster och ett engagemang utan dess like ägde rum i klassrummet. Hade väldigt svårt att inte favorisera Bajen-skyltfönstren, det erkänner jag.

Något som jag reflekterat kring efteråt är deras osäkerhet i att göra annorlunda. Jag hade sagt att ett bra tema kan vara påsk när man gör sitt skyltfönster. Några körde fast och då sa jag:

”Men vad gillar du då? Gör nåt helt annat, som du verkligen gillar!”
– ”Får jag???”
– Men absolut, kör bara. Ju knasigare desto bättre brukar vi säga i mitt team”.
– ”Vaaaa, säger ni så??”
– ”Ja. Allt som oväntat är ju häftigt och bra”.

Då jäklar hände det grejer. Wow, vilka grymma idéer och fönster som kom ut på papper. Så jäkla kul morgon, kul att hänga med de där kloka kidsen som inte ville sluta rita!

I ett annat liv vill jag bli lärare.

IMG_4083