Träningsrapport onsdag

Äntligen på plats igen. Det har varit på tok för långt mellan gångerna den här försäsongen. Konstaterade sorgsamt att jag personligen gör min sämsta inledning på ett fotbollsår gällande träningsbesök på Årsta. 

Nu har jag dock påsklov och tänkte se åtminstone två träningar.

Arton utespelare från A-lsget och tre målvakter i träning. Kallt som tusan plus droppar av regn störde den egna peppen. Inget som stör spelarna dock. Romulo fortsätter sin vana trogen och är ordentligt gömd i heltäckande kläder o mössa. Flera andra reppar i shorts. 
Pablo inledde träningen med en uppvärmningsövning fokus passning och rörelse. Efter det blev det en större possesion-övning där fokus såg ut att vara att spela sig ur press. 

Därefter blev det en del fysik ledd av Jimmy Liedberg. Det var roligt att få premiärse vår nye fystränare. Det blev en hel del snabba fötter-träning, följt av fysiskt närkampsspel två och två på en boll. En övning som definitivt såg ut att vara sprungen ur brottningen. Spelarna skulle dessutom avsluta varje omgång med att slå en kullerbytta. Herr Liedbergs egna var klart smidigast!  🙂

De två provspelarna från Elfenbenskusten, Mohammed och Oju var med. Svårt att uttala sig då det var deras första bollpass med A-laget och unga som de är var det nog en smula pirrigt. 

Träningen avslutades med matchspel. Först 10 mot 10. Rätt chansfattigt spel trots spel på fullstor plan. Jag tycker Leo Bengtsson gör det bra. Han var delaktig i de flesta anfall för sitt lag. Khalili slog en riktigt fin frispark som Birkir nickade precis utanför stolpen. 

JM kör längre träningar än sin föregångare. Min bild är också att han är mer aktiv med instruktioner, bryter av och ger direktiv. Det kändes som god och fokuserad stämning. Solheim fick mest skit när övriga tyckte han ”tjuvade” i fysövningen. Han försökte försvara sig men möttes av ett mangrant misstroende. 

Träning avslutades med matchspel på liten yta, 4 mot 4 (tror jag) och där laget delades in på unga mot gamla. Birkir hade flera avslut 

I morgon är det öppen träning igen kl 10.30. Då parkerar jag mig igen.