Viktig vinst

Foto: Peter Jonsson

Älskar den där banderollen. Älskar att våra ultrasgrabbar gjorde en budskapsbanderoll till Pa Dibba. Viktigt på riktigt.

Fotbollspelare ska självklart tåla kritik. Självklart får vi supportrar uttrycka frustration för uteblivna mål. Vråla ut den där på läktarplats. Svär högt tillsammans med polarna efter fajten. Men det där med att skicka meddelanden direkt till spelare. Till deras telefoner, på deras sociala medier – tänk det tycker jag vi kan lägga ner va?

Pa Dibba avgjorde derbyt åt oss. Derbykung. Vi slog AIK på deras hemmaplan. Det är ju för fan en hjälteinsats. Sen missade han frilägen mot Sundsvall och Göteborg. Det fick han tydligen höra rejält. Han valde att publicera en egen bild där han tog ställning mot det här hatflödet. Bra gjort. Många supportrar har hört av sig till honom med stöd. Men jag älskade budisen igår. Tydligt och klart. Tack!

Foto: Peter Jonsson

Ni som följt mig genom bajenåren vet hur mycket jag vurmat och hoppats på egna talanger. Ur det perspektivet har jag fått nypa mig i armen den gågna veckan. Nypa mig för att inte tro att jag drömmer.

Degerlund från start i två av matcherna. Jajic från start mot Göteborg och igår fick Leo Bengtsson kliva in redan i den 42a matchminuten för att Jacob Michelsen ville göra en taktisk förändring. Få in mer fart. Hamads in mer centralt och Persson ut. Det förändrade matchen helt i andra.

Jag är så glad att våra unga killar fått chansen. Jag tycker dessutom att de gjort det bra. Marcus Degerlund i synnerhet. Lugnet! Jag blir så glad!

Lägg därtill att Elias Durmaz och Olle Edlund varit med i matchtrupperna. Sånt där blir Pernilla alldeles lycklig av.

Foto: Peter Jonsson

 

Jiloan Hamad. Vilken stjärna! Hur länge får vi behålla honom? Jag tänker njuta varenda sekund han är på plan. Det var länge sen jag såg den kvalitén i Hammarby. Dessutom verkar han vara en supertrevlig kille. Nästa match, den mot MFF, är han huvudintervjun i matchprogrammet.

En annan värvning är ju Björn Paulsen. Ni såg omslaget till matchprogrammet va? Det är inte första gången den vi valt på framsidan blir matchvinnare. I ett visst derby var det Romulo som var omslagspojke..

Noa Bachner på Expressen har skrivit en bra text om Paulsen. Läs den gärna här.

Foto: Peter Jonsson

Gröna! Vita! HAMMARBY! 

Jag tycker mycket om den där tredelade, nya ramsan. Trycket blir grandiost när vi kör den. Mer sånt!

Återigen är vi över 20 000 på plats. Mot AFC. Mitt i en långhelg. Det är ännu ett skäl till att nypa sig i armen. En fantastisk siffra.

Foto: Peter Jonsson

Jag hade förmånen att efter segern gå på fest med Supportrarnas Matchprogram. En briljant tillställning som onekligen känns av i både kropp och knopp idag. Där höll redaktör Hagström ett tal om Hammarbyismen. Jag håller med om varenda ord han sa. Jag är så lycklig över att få vara med i den här grönvita helheten. Det är ett sammanhang jag är stolt över. Som jag behöver. Som jag älskar.

Foto: Peter Jonsson

Jag är förtjust i vår danske tränare så här långt. Jag tycker om hans sätt att instruera under träning. Hans närvaro och engagemang. Hans tydlighet. Jag uppskattar hur han fått oss att spela försvarsspel. Hur spelarna numera känns trygga i matchplanen. Det har varit trygga defensiver som varit framgångsreceptet mot AIK och Göteborg. Vi har kvar att utveckla det egna spelet när motståndarna låter oss föra matchen. Vi har kvar att göra mål på klara målchanser. Men jag gillar att vår nye tränare gjorde den tidiga, taktiska ändringen igår.

Vi har ju värvat en sportchef i veckan. Det blir förhoppningsvis bra. Ett digert kontaktnät bör han ju ha, Jesper Jansson. Jag är också mycket nöjd med att vi äntligen fått en tjänst där ansvaret för de interna processerna ligger. Jag tror att rekryteringen av Ola Larsson kan bli otroligt viktig. Föreningen måste sitta i förarsätet för hur vi ska arbeta, för utvärdering och kvalitetssäkring. Utan att egentligen ha koll så ser det åtminstone utifrån ut som detta varit ett stort utvecklingsområde. Vi har inte rätt rutiner här. Ola Larsson har jobbat åratal i BP med de här frågorna. Därför tror jag att det här blir bra för oss. Jag ser fram emot att läsa mer om Ola och Olas uppdrag framöver.

Det blev en fin grönvit helg. Tack för det, alla inblandade.

Extra stort tack till Peter Jonsson som är fotografen bakom alla ovanstående bilder.