Hur gör man nu då?

Samtliga foton: Peter Jonsson

-Jag har svårt att förhålla mig till det här, säger jag till morsan i telefon efter ännu en magisk kväll.

-Va? Du har ju gått på hur mycket fotboll som helst, vad menar du?

-Att jag vet exakt hur jag ska hantera dåligt spel och förluster. Käftsmällar och kräftgångar. Det har jag varit med om så många gånger. Känner igen varenda känsla. Men det här. Spelet vi visade upp i första halvlek vete katten om jag sett. Jag har i alla fall aldrig sett Hammarby vinna fyra raka matcher i inledningen av Allsvenskan.

-Har du inte? säger min totalt fotbolls-ointresserade mamma.

Jag förklarar för henne att det har ingen annan heller. Det har inte hänt tidigare att Bajen startat serien så här i högsta serien.

Det blev ju, trots all magi, onödigt spännande idag. Den här matchen borde vi ha dödat tidigare. Chanser saknades ju inte. Gästerna hade otäckt läskiga chanser sista tio. Ribban och Wiland räddade oss.

Fyra raka segrar. Vi slog Norrköping efter att ha spelat propagandaboll i över 60 minuter.

Jag missade det första målet. Vi sålde matchprogram till exakt 19.00. När jag kommer in på arenan hör jag bara ett Neeeej.. följt av ett NEEEEEJ. Tills jublet kommer. Rusar fram till TV-apparaten i taket i gången under arenan och ser reprisen. Vilket jäkla mål. Det är kvalité i den nicken av Tankovic!

Pa Dibba. Vad säger man? Gör han månne en av sina livs matcher? Soloraiden fram till 2-0 är sanslöst vacker. Ett mål att minnas!

Sander Svendsen hade varit värd ett mål. Framförallt hade väl keepern kunnat skita i att herre-jösses-rädda det där skottet. Som jag hade unnat Sander ett mål.

Jag imponeras kanske mest av firma Jeppe o Junior. De är så skickliga och jag tycker samspelet de två emellan bara verkar bli bättre och bättre. Junior har seglat upp högt på min favoritlista. Älskar hans sätt att såela fotboll. Kompromisslöst men med kvalité. En stenhård, ettrig terrier med teknik. Dessutom älskar jag att han verkar älska varenda sekund inne på arenan.

Hamad går stundtals på vatten. Inget mål idag men oj vilken kvalité han visar upp.

Jag är lite besviken över publiksiffran. Trodde att vi skulle mäktat med fler.

Men mest är jag bara sjukt fascinerad och imponerad av Billborn och hans grabbar. Något har onekligen hänt i vinter. Det blir också tydligt hur viktigt det är med självförtroende. Mest troligtvis har väl Fällman och Björklunds intåg bidragit med viktiga defensiva kvalitéer.

Vad ni alla än har gjort med mitt Bajen, jag kanske inte riktigt förstår hur fan det har gått till, men tackar – det gör jag.

Jag ska försöka att bara njuta. Men ärligt, jag vet faktiskt inte riktigt hur man gör.

Tusen tack för bilderna Peter! 💚