Uppåtpuffar

image

När talade du om för en vän eller kollega att du uppskattar denne? Du kanske är en sån som pysslar med sånt varje dag? Bra i så fall. Och fortsätt gärna.

Uppåtpuff

Vi brukar benämna dem så i klasserna jag jobbar i. Den där kommentaren som lyfter. Som stärker självkänslan och som gör en gladare. Starkare.

Uppåt

Idag var en sån dag när jag förärades med flera. En dag när jag kanske behövde de som allra bäst.

Som kramen i matsalen

Plötsligt kom han fram, den där långhårige gnagartoken, på jobbet. I matsalen. Och bara gav en varm kram och en kommentar om att jag såg så glad ut. Tack liksom! Blev genuint glad.

Eller som när den elvaåriga eleven avslutar sitt utvecklingssamtal med att medan hon packar ihop sina saker plötsligt tittar upp och spontant säger:

-Pernilla, jag tror aldrig jag kommer att ha en lika bra lärare som du.
-Jooo, svarar jag. Du kommer att ha många fantastiska lärare.
-Ja, det har jag ju redan, svarar hon stensäkert. Men jag tror faktiskt inte att det går att vara bättre än du.

Uppåtpuff

Jag tackade henne. Sa ärligt att jag uppskattar hennes kommentar och känsla jättemycket. Att hon genom att säga så gör mig glad. Och stolt.

Hon rodnade lite och svarade:
-Bra, du gjorde mig jättestolt under mitt utvecklingssamtal.

11 år gammal. Vilket förbannat fint jobb jag har. Ni anar inte vad de där ögonblicken betyder.

Uppåt. Högt.

Nu närmar vi hos helg. Jag styr kosan till Sundsvall. Vi ska lira fotbollscup med laget jag börjat träna. Det känns stort att packa väskan för att åka på turnering. Det var inte igår. Sist sov jag på dragigt klassrumgolv på usel luftmadrass. I helgen bor vi på hotell. Det har sina fördelar att träna stora brudar..

Lyft

Skickar med en uppmaning om vardagslyft. De blir viktiga. Välgörande.

Ni som har med kids att göra kan i sammanhanget även ta snacket om det motsatta. I helgen är det ju alla hjärtans dag. Se för bövelen till att era elever eller egna ungar inte köper enstaka presenter eller kort som delas ut i skolan. Som blir en käftsmäll till den som inte får.

Prata om taggningar i bilder på sociala medier. Om känslan att vara den som inte fick plats. Förebygg. Hjälp till. Var närvarande.

Alltid uppåt.