Fin skalp för U21

Sommarlovets sista lediga dag. Vaknade med ett brak av att solstolen på balkongen dundrade in i plåträcket. Här uppe på sjätte våningen blåste det av vara satan. 14 grader varmt och en känsla av höst. Hoppade i ett par jeans för första gången sen skolklockan ringde ut i juni och tog mig ner till Kanalplan. 

Hammarby mötte Norrköping i U21. Vi ställde upp med ett helt gäng A-lagsspelare. I Norrköping var det framförallt deras estniske landslagsmålvakt som hade meriter av a-lagsspel i år. 

Vi vinner med 2-0. Isac Lidberg dundrar in ettan med ett mycket praktfullt distansskott. En riktig pärla. 

Det andra målet gör Oliver Silverholt på stopptid. Även det en jättefin presentation. Vet att båda målen finns på film på Hammarbys sociala medier då Mattias fångade båda.

Segern innebär nu att man får spela A-slutspel i U21.

Jag tyckte matchen var rätt okej. U21 brukar ofta vara öppna, böljande tillställningar med mängder av individuella prestationer men också med en känsla i mig att det inte riktigt känns seniorlikt. Idag tyckte jag att det stundtals var rejälare närkampsspel. Jag vet inte, men mig tilltalade det. 

Det jag återigen funderar kring är att jag tycker det är så himla synd att inte våra yngre killar får mer speltid, och för all del även rotrotationstränimgs, med A-laget. Jag hade definitivt vilja se Dusan få fler minuter i A-laget. 

De må kanske inte briljera direkt men de måste ju få rejält med chanser. Och då på sina rätta positioner. Men det här har ju jag ylat om i säkert tio år. Ni som kan min historia vet ju allt om min htff-vurm. Ian Smith till exempel, visserligen från Costa Rica och inte alls från egna led, men han känns som en spelare med stor utvecklingspotential. Är han verkligen så mycket sämre än Solheim o och Batan? 

Men jag vill verkligen se spelare från de egna leden.Nästan till vilket pris som helst. Det smärtar mig i jämförelse med andra föreningar hur lite egna spelare vi ger chansen. 

Jag vill verkligen att mitt Hammarby ska ge egna spelare chansen.

I U19 just nu tycker jag att Markus Degerlund och Leo Bengtsson ser spännande ut. Degerman kom från VSK inför den här säsongen och har fina kvalitéer. Leos teknik och snabba fötter vill jag fortsätta att följa. 

U19 spelar match på seriefinal på lördag klockan 16 mot Vasalund. Ta gärna chansen att kila dit du också. Den matchen spelas dock på Årsta